Magyar vállalkozók mutatkoztak be külföldön

2016. április 25. 11:22 ujnemzedek.hu
Angilában építette kapcsolatait 9 startup a Design Terminál és az Új Nemzedék Központ szervezésében.

A Design Terminál Nemzeti Kreatívipari Központ a Magyar Állam kreatívipar fejlesztéséért felelős háttérintézménye, melynek kiemelt célja pályakezdő munkavállalók szakmai támogatása, vállalkozói szemléletük erősítése és induló vállalkozásaik segítése. A Design Terminál vállalkozásfejlesztő konzultációs- és mentorprogramja 2014-ben jött létre azzal a szándékkal, hogy a lehető leghatékonyabb segítséget nyújtsa a magyar kreatívipari kisvállalkozásoknak, illetve hogy megalapozza a néhány éven belül globális jelenléttel bíró kreatívipari kis- és középvállalkozások sikerét. A program három részből épül fel: a Designlab műhely formatervezés, a tárgytervezés és a divat területén tevékenykedő vállalkozásokat, a Citylab az urbanisztikai, városfejlesztéshez kapcsolódó projekteket, míg a Techlab a digitális gazdaság területén aktív technológiai startupokat karolja fel. A Design Terminál Nemzeti Kreatívipari Központ e három műhelyből álló programja keretében, alaptevékenységének célkitűzéseivel összhangban segíti a kreatív iparágakban induló vállalkozások hazai és nemzetközi piacra lépését és eredményes piaci tevékenységét.

Az Új Nemzedék Programmal közösen 2016. április 11. és 13. között megvalósuló tanulmányi utazás is ezen tevékenység megtámogatásának céljával jött létre. A tanulmányúton a Design Terminál NKK konzultációs- és mentorprogramjában gondozott 9 olyan fiatal vállalkozás vett részt, akiknek elsődleges külföldi piaca a brit piac, már rendelkeznek ezen a piacon élő kapcsolatokkal, viszonteladókkal, vagy aktuálisan készülnek az angol piacra való belépésre.

Az utazás keretein belül céglátogatásokkal, üzleti találkozókkal és szakmai fórumokon való részvétellel eltöltött néhány nap önmagában szemléletformáló hatással volt a résztvevő vállalkozók számára, de emellett az utazás kiemelt célja az volt, hogy a vállalkozók a korábbi ismereteikhez képest mélyebben megismerjék a brit piacot, ápolják jelenleg is meglevő üzleti kapcsolataikat vagy szert tegyenek olyan összeköttetésekre, amelyek hozzájárulnak a brit piacon elérendő későbbi sikereikhez.

 

Délelőttönként a három területet (Designlab, Citylab, Techlab) átfogó közös céglátogatásokra, míg délután a különböző cégek egyéni találkozóira került sor. A három területet átívelő délelőtti programként ellátogattunk a We Work, a londoni Új Nemzedék Központnak is otthont adó Soho Works, valamint a Google Campus közösségi irodákba, ahol a résztvevők megismerkedhettek az itt dolgozó cégekkel, illetve az irodák működésével.

 

Designlab

 

A Desiglab a tárgytervezéssel és a divattal foglalkozó vállalkozásokat öleli fel. Az utazáson részt vevő hazai design kisválallkozások azért lettek kiválasztva, mert kiemelt célpiacuk Nagy-Britannia mint Európa egyik vezető designkulturjával bíró régió. Az út során a vállalkozásokat megfelelőképpen támogatni tudtuk céljaik elérésében, a potenciális partnerek megkeresésében és a tárgyalások lebonyolításában. A design területen működő cégek, elsődeleges célpontja a webshopok és a design termékeket forgalmazó üzletek. A partnereségek kialakítása mellett további cél a Nagy-Britanniára jellemző designszemlélet megismerése volt, valamint a jó példák bemutatása és integrálása a haza design vállakozói kultúrába, valamint a brit kapcsolati háló bővítése. A program ennél fogva műhely- és stúdiólátogatásokból, potenciális együttműködő partnerekkel és viszonteladókkal való találkozókból állt.

 

Hannabi

 

"Először is meg szeretnénk köszönni a lehetőséget, hogy részt vehettünk az úton. Nagyon aktív, tömör és pozitív útként tekintek erre a három napra. Előzetesen és a helyszínen is próbáltunk e-mailben, illetve telefonon megbeszélni találkozókat a londoni designboltokkal, webshopokkal. Sajnos pont ez alatt a hét alatt került megrendezésre a Salone Del Milano designvásár, ahová az összes döntéshozó, cégtulajdonos, saleses elutazott. Így ez a része a tervünknek csak részben valósulhatott meg. Igazából végül ezt még szerencsének is mondhatom, mert sokkal több idő jutott bemutatóterem keresésére.

 

Mivel mi alternatív módon, nem egy hagyományos design boltban szeretnénk azt megtalálni a helyünket. Csak a helyszíni keresés mutatkozott járható útnak. A 3 nap során szinte az összes design negyedet sikerült bejárnom.  Amik közül a legérdekesebb Shoreditch és Bricklane környéke volt. Több potenciális helyet is találtam a későbbieket tekintve. A személyes kapcsolatteremtés annyira fontosnak bizonyult, hogy nem egy helyen, ahol előtte az emaileimre választ sem kaptam, most meleg fogadtatásban volt részem. Természetesen ezeken a helyeken még további egyeztetések folynak, de mindenképpen lehetőséget látunk bennük. Legérdekesebb emberi tapasztalat a két szervezett program a Google Campus-nál és Soho Works-nél tett látogatás volt. Elképesztő látni, hogy mennyire pozitívan, motiválóan tud együtt működni a sok fajta tenni vágyás. Ezt társadalmi szinten mindenképpen követendő példának látom.

 

A legmeglepőbb számomra a Soho egyik 'kávézója' volt, ahova teljesen véletlenül keveredtem be. Egy furcsa és láthatóan jól működő helyet hoztak létre, melyben volt zöldséges-, gyümölcsös-, desigbolt helyi kozmetikumokkal kiegészítva, mozi, söröző és még borbély is. Egy egészen meghökkentő élő egyveleg keveredett ki belőle. E​zen kívül a véletlen folyamán több olyan ingatlanberuházóval, belsőépítésszel, szállodatulajdonossal sikerült megismerkednem, akik remélhetőleg későbbiekben megrendelőink lehetnek. ​Összességében mindenképpen egy nagyon tartalmas, hasznos, jó hangulatú utat tudhatok magam mögött."

 

YKRA


"A meglátogatott helyszínek közül nagyon tetszett a SohoWorks, és Shoreditch negyed úgy általában. Nagyon örültünk, hogy viszontláttuk a termékeinket a Selfridges áruházban, és hogy hogy pozitív volt a viszajelzés az árképzésünkről és a minőségről. Az úttól azt vártuk, hogy megerősíti a partnereikkel a személyes kapcsolatunkat, és hozzá segít a befektetésünk létrejöttéhez. Meglévő kapcsolatokat vittünk tovább, nem újak kialakitása volt a cél, hiszen sikerült egy olyan partnerrel találkoznunk és tárgyalnunk, akivel korábban csak e-mailes kapcsolatban álltunk. Ő az egész Egyesült Királyságot lefedi és kizárólagosságot kap mint disztribútor, így olyan mintha egyszerre mondjuk 200 bolttal vettük volna fel a kapcsolatot."
 

Zebramade

"Az út alatt fény derült a nagykereskedelmi áraink optimalizására és a milánói bútorkiállításon való bemutatkozás fontosságára. Vállalkozásunk tekintetében viszonteladói kapcsolatok elindítását vártuk, és sikerült is néhány viszonteladói bútorüzletben bemutatkoznunk, ahol a menedzsmenttel elkezdett tárgyalások még folytatásra várnak. A legjobban a SohoWorks közösségi irodájának a bemutatása tetszett."


Citylab

 

A Citylab égisze alatt kiutazó vállalkozások különlegessége, hogy mind várostervezéssel foglalkoznak, és hogy mindegyikük számára az önkormányzatok, illetve a tevékenységi területüknek megfelelő különböző érdekszervezetek jelentik a fő célpiacot. A három vállalkozás közül mindegyik jelenleg közvetlenül a külföldi piacra lépés előtti fázisban állnak. Egyik fő célkitűzésük, hogy Budapesten kívül a fejlett világ más nagyvárosaiban is megjelenjenek, így elsődleges célpontjuk London is az Egyesült Királyságban, ahol célcsoportjuk nagy számban van jelen. A kiutazás remek lehetőséget biztosít számukra, hogy megoldásukat, terméküket Európa egyik legjelentősebb piacán is bemutassák és felvegyék a kapcsolatot potenciális partnerekkel, akiktől egyúttal értékes visszajelzést és véleményt is begyűjthetnek, és nemzetközi szinten validálni tudják termékpozicionálási elképzelésüket. Ennek megfelelően a tervezett program intézménylátogatásokból, helyi döntéshozókkal és potenciális együttműködő partnerekkel történő találkozókból állt.

 

A Citylab csapatok közös programjaként a Future Cities Catapultba látogattunk el, amely az angol kormány innovácios kutatóközpontja. Feladatuk, hogy a jelen es jövő városának problémáit, kihívásait és a jövő technológiáit kutassák, arra kreatív megoldásokat/kerdésfelvetéseket találjanak. Gálik Györgyi (a Design Terminál CityLab külsős mentora) vezette körbe a csapatot, akitől pályázati lehetőségekről és a jövő városához kapcsolódó projektekről hallhattunk.

 

MagikMe

 

"Az út és a meglátogatott intézmények nagyon hasznosnak bizonyultak kapcsolatépítés szempontjából, ugyanakkor az is kiderült, hogy az út megszervezésére rendelkezésre álló időnél sokkal hamarabb kell kontaktálni  pl. a helyi önkormányzatokat, akár igazodva ahhoz, hogy hogyan ütemezik be az éves költségvetésüket. Hasznos információt kaptunk arról is, hogyan kell úgy levelet írni egy angol önkormányzati tisztviselőnek, hogy reagáljon is rá. Az út során a Future Cities Catapult tetszett a legjobban. Úgy érzem, hogy sikerült felhívnunk magunkra a figyelmet, és hogy akkor, amikor ezeknél a szervezeteknél a jövő városairól lesz szó, számításba vesznek minket, mint tér fejlesztőket."

 

Route4U

 

"A személyes találkozók sokkal többet érnek mint az „ismeretlenekkel” folytatott emailes kommunikáció, és nagyon meg tudják gyorsítani a későbbi folyamatokat. Bár ezt korábban is tudtam, de az út során ez ismét bebizonyosodott. :-) Az út során legjobban a Future Cities Catapult tetszett, és hogy lehetőségünk nyílt személyes tárgyalásokra potenciális vevőkkel és partnerekkel. Vállalkozásunk tekintetében a vevői és együttműködői kapcsolatok megalapozását vártuk. A Transport for London-nal a lehetséges partneri együttműködésről, valamint az angol piacon való teszt verzió elindításáról tárgyaltunk, hiszen a mindenki számára hozzáférhető és elérhető közlekedés a közös cél mindkét vállalatnál. A Whizz-Kidz kerekes székes fiatalkorúakat képviselő egyesülettel szintén volt lehetséges partneri kapcsolatokat felvető találkozó. Ezen felül pedig a Magyar Nagykövetséggel is sikerült kapcsolatot kiépíítenünk, akik önkormányzati kapcsolatok kialakításához ígértek segítséget."

 

Greenwall

 

"Zöldfal rendszerünk terjesztése céljával egy építészirodával tárgyaltunk, valamint egy a szakterületünket érintő egyetemi professzorral volt találkozónk. Ezen felül egy olyan helyi építkezésre is eljuttattunk terepszemlére, melyen a termékünket is installálják majd."

 

Techlab

 

A Design Terminál mentorprogramjának Techlab része nyitott minden olyan korai fázisú startup számára, akik egy ICT problémára kínálnak megoldást. A tanulmányúton résztvevő tech startupok mindegyikének elsődleges célpiacai között szerepel az Egyesült Királyság. A BlackBox megoldása a szabadúszó dizájnerek, írók és tervezők életét hivatott megkönnyíteni a szóbeli megállapodások titkosított rögzítésével, a brit munkaerő piacon pedig az egyik legmagasabb a szabadúszók aránya, összesen nagyjából 1,6 millióan vannak. Az Edukado a tankönyv kiadás megújítását tűzte ki célul, legfontosabb potenciális ügyfelei, a Cambridge University Press és az Oxford University Press Angliában találhatóak. A Glucopix egy olyan alkalmazás, ami a cukorbetegek életét könnyíti meg. A három résztvevő közül ők tartanak a legkorábbi fázisban, a brit piac pedig annak mérete és egészségügyi rendszere miatt kiemelt célpiac a cég számára.

 

BlackBox

 

"Az angliai út bizonyos szempontból új típusú élmény volt számomra. A pezsgő startupközeg ami Londonban fogadott, összehasonlíthatatlan az itthon gyorsan, de még csak alakuló munkarendszerrel és lehetőségekkel. Az utazás által nyújtott egyéb lehetőségek mellett, ez az inspiráló környezet, "hangulat" volt a legmeghatározóbb számomra. Pörgős három nap volt, a Design Terminal és az Új Nemzedék által szervezett programok, kapcsolatteremtési lehetőségek, munkahelylátogatások, előadások után, maradt lehetőség saját találkozók szervezésére is. A Blackbox célja az angol úttal az angol piac pontosabb feltérképezése volt, és valóban sok hasznos tapasztalattal tértünk haza. Több mélyinterjú született potenciális felhasználókkal és a prototípus tesztelése is megkezdődött.

 

A felhasználói tesztek alapján több  hiányosságra is fény derült  termékünkben, az interjúk legfontosabb tanulsága, hogy a szóbeli szerződés gyakorlata jelen van és a vele kapcsolatos nehézségek Londonban is keseríti az emberek életét. A kinti pozitív visszaigazolások a termékkel kapcsolatban lendületet és magabiztosságot is adtak, a kinti piacralépést is könnyíthetik majd az út során kialakuló, mélyülő, vállalati és személyes kapcsolatok. A közös utazás remek alkalom volt a DT-n belüli néhány más csapattal is a kapcsolatépítésre, izgalmas projekteket, embereket ismerhettem meg."

 

Edukado

 

"Londonban az ember megtalál mindent és mindenkit, legyen bármire is szüksége. Rengeteg emberrel beszéltem, akik segíteni tudják a vállalkozásunkat, akár mint partner, akár mint ügyfél, vagy mint tanácsadó. Ebben a városban eseményekből sincs hiány, akár minden délután részt lehetne venni egy-egy hasznos rendezvényen. Eljutottam a London Book Fair-re, a világ egyik legnagyobb könyvkiadással kapcsolatos rendezvényére, ami személyesen és szakmailag is egy nagyszerű élmény volt. Rengeteg kiadóval és hozzájuk köthető céggel beszéltem. Közülük sokan vagy potenciális partnereink és ügyfeleink, egy részük pedig segíteni tud minket vállalkozásunk építésében. Hazaérve fel kell venni a beszélgetések fonalát ott, ahol abbahagytuk a kiállításon, és remélhetőleg ezekből a szálakból valódi ügyfélkört és új partneri kapcsolatokat tudunk építeni.

A kiállítás résztvevői pontosan azok a cégek, akiket el kell érnünk vállalkozásunk fejlesztéséhez. Sikerült kapcsolatokat építenünk rengeteg kiadóval, többek között:Cambridge University Press, Oxford University Press, Wiley, Thomson Reuters, Informa. Ezen kívül rengeteg kisebb céggel is beszéltem, akik saját digitális megoldásaikat kínálták a kiállításon."

forrás: Design Terminál/ujnemzedek.hu 


Kapcsolódó cikkek