Pikkpack: külföldön is hódít a magyar DIY cipő

2014. május 30. 11:01 NZS
Gulyás Sára diplomamunkának szánta a csináld magad-cipőt, de egy egész vállalkozás lett belőle.

Egy amerikai oldalon gyűjtött adományokat, és sikerült is teljesítenie a kitűzött célt, úgyhogy indulhat a gyártás.

 

Mikor kezdtél el foglalkozni a gondolattal, hogy egy ilyen DIY-cipőből lehetne pénzt csinálni? Vagy a pénz nem volt motiváció?

 

A Pikkpack a diplomamunkám volt a MOME-n. Amikor kitaláltam, hogy egy ilyen jellegű cipőcsaládot fogok tervezni és készíteni, akkor már előttem lebegett az a cél, hogy ezt egy márkává alakítom és növesztem. Arról fogalmam sem volt, hogy milyen módon fogom ezt megtenni, de volt egy célom. Aztán sorban jöttek a lehetőségek.

 

Trendi. (Kép: Kickstarter)

 

5-ös diplomával végeztem, San Franciscoban levették a cipőt az utcán a lábamról, hogy felpróbálhassák, és utána jött a Kickstarter ötlete, hogy a kezdőtőkét ott kellene megszerezni, mert a termék pont megfelelő erre a platformra.

 


Miben jobb, mitől eltérőbb a hétköznapi cipőktől az, amit te terveztél?
 

Egyszerű: te magad rakhatod össze. Bevonja a vásárlót egy közös alkotásba. Nyilván ez az alkotás egy bizonyos fokig kötött, hiszen van, amit a vásárló nem tud megcsinálni, például a talpat felvarrni. Az előre fel van varrva a bőrlapra, és neki csak össze kell fűznie.  Élményt ad a cipő, a "barkácsolás" kreatív élményét. Úgy érzed, hogy te csináltad a saját cipődet. És ez így is van.

 

Gulyás Sára (Kép:Facebook)

 


Pár napod van a Kickstarteres projektből– hogyan tovább? Látod ezt a vonalat 4-5 év múlva is, vagy dolgoznál más terveken?

 

Nagyon nehéz előre megmondani, hogy egy termék mennyire lesz hosszú távon is sikeres. Alapvetően a divat túl gyorsan változik. A DIY tendencia most nagyon erős a tervezői körökben. Mindent ezzel próbálnak eladni, a lámpától kezdve a cipőkön át a különböző bútorokig. Az emberek egyre jobban vágynak arra, hogy maguk alkothassanak valamit. Túl sok mindent kapunk készen manapság. Az alkotás örömét pedig ilyen egyszerű kis csomagokban meg lehet így kapni. változó, de alapvetően imádják az emberek, ha részt vehetnek egy ilyen kreatív folyamatban.

 

Cipő villámgyorsan (Kép: Kickstarter)

 

Tervem, hogy hasonló elveken továbbfejlesztek további kiegészítőket, de abban nem vagyok biztos, hogy 5 év múlva is ezt fogom csinálni. Ez még a jövő zenéje.

 

Mi a véleményed a Kickstarterről? Ajánlanád kezdő vállalkozóknak?

 

Szerintem nem minden termék való crowdfunding oldalra, és nem minden való a Kickstarterre ami alapvetően amerikai platform. Szerintem semmiképpen sem rossz, csak nem biztos, hogy ez fogja az áttörő sikert hozni, ezért nem szabad megijedni akkor sem, ha nem sikerül egy ilyen kampány. Ez is csak bizonyos embereket szólít meg, egy termék alapvetően megállhatja a helyét máshogyan is. A crowdfunding amúgy egy csodálatos dolog. Ez külföldön már sokkal természetesebb, hogy az emberek adakoznak, hogy létrejöhessen valami jó, valami új, amivel azonosulni tudnak.


Kickstarter és crowdfunding:

Magyarországon annyira nem elterjedt a közösségi finanszírozás, melynek lényege, hogy a feltalálók, vállalkozók feltöltik a terveiket a netre, és kitűznek mellé egy összeget, ami szükséges ahhoz, hogy le tudják gyártani a darabokat. Az adakozó kedvű érdeklődők előrendelhetnek a termékből, de ki is fizetik azt, így gyűlik a pénz a számlán. Ha egyszer elérték a kitűzött célt, megindulhat a gyártás, és pöröghet az üzlet. A Kickstarter az egyik legnagyobb ilyen oldal. 


A kötelezettség igazán akkor jelentkezik egy ilyen kampánynál, amikor az sikerül. Ugyanis akkor nincs mese, le kell gyártani azokat a termékeket. Ez szokott a legnehezebb feladat lenni sok kezdő vállalkozás számára. De izgalmas is egyben. 

 

 

Milyen díjakat, elismeréseket kaptál eddig?
 

Jelenleg két kiállítás-sorozaton is részt vesznek a darabok, mert bejutottak a legjobb designtárgyak közé. Az egyik a Graduation Projects, ami Lengyelországból indult, Bécsbe utazik, majd végül Budapestre jön, valamit a Young Balkan Designers Competition, ami ugyancsak egy utazó kiállítás-sorozat, itt a 220 jelentkezőből a legjobb 22-be került be a Pikkpack. Ez utazik Zágrábba, majd Belgrádba, Skopjeba, az összes designhéten szerepelve. 

A CEE women startup competition-on pedig a legjobb 15 startup között volt a Pikkpack.


Említetted, hogy San Francisco-ban elkérték a cipődet. Elmeséled, hogy ez hogy történt?

 

Egy nyári vakáció során sétálgattam San Francisco utcáin, amikor is először a buszmegállóban szólított le egy öltönyös úriember az újságja mögül kikukkantva, hogy: Szép cipők! Honnan jöttél? Dán vagy? Kicsit beszélgettünk a cipőimről, és persze elmeséltem, hogy Magyarországról jöttem.

 

Random utcai cipőpróba San Francisco-ban (Kép:Kickstarter)

 

A másik történet pedig még viccesebb, épp átmentem egy utcán, amikor jobbról két női hang odaszólt nekem, hogy: „Hé kedves! Nagyon jó a cipőd! Hol vetted?” És akkor elmeséltem, hogy én készítettem és a hölgy azonnal lecsücsült a földre és elkérte a cipőmet, hogy felpróbálja. Nem csinált gondot belőle, azonnal odahívta még 5 barátját, akik épp pakoltak egy lakásba be, hogy „Hé, nézzétek, de jópofa cipő, és ő csinálja!”

Szóval így kezdődött. Ezzel az élménnyel jöttem haza és döntöttem el, hogy meg kell mutatnom a Pikkpackokat a világnak.


Kapcsolódó cikkek