Rendezvényeink

OKTV díjátadó 2015

2015. május 29-én, pénteken 14.00 órától a budapesti Móricz Zsigmond Gimnáziumban került sor az Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny (OKTV) díjátadó ünnepségére, valamint a hozzá kapcsolódó, a Nemzeti Tehetség Program által alapított „Bonis Bona – A Nemzet Tehetségeiért” díjak átadására.

Az Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny (OKTV) a magyar köznevelési rendszerben a tehetségek kiválasztásának és gondozásának legközismertebb, immár 93 éves hagyományokkal rendelkező fóruma. 

Ebben a tanévben a 27 tantárgyból 38 kategóriában zajló versenyekre az Oktatási Hivatal 30.563 jelentkezést regisztrált. Ez összességében 21.991 diákot jelentett. (Egy tanuló több tárgyból is jelentkezhetett.) A tanulmányi versenyek népszerűségét jelzi, hogy 573 középiskolából, azaz középiskoláink több mint feléből indultak diákok ezen a megmérettetésen. A döntőkben az 1-30. helyezést elérők 210 középiskola tanulói közül kerültek ki, ami azt mutatja, hogy igen sok intézményben folyik egy-egy területen magas szintű tehetséggondozó munka.

Ezt követően került sor a Nemzeti Tehetség Program által alapított „Bonis Bona – A Nemzet Tehetségeiért” díjak átadására. Ennek keretében – sok éves eredményes tehetséggondozó munkájuk alapján – hatvan pedagógus, oktató, szakember részesül elismerésben.

A rendezvényen átadták továbbá a Magyar Földrajzi Társaság által adományozott Ifjú Geográfus díjakat, a Balla György Matematikai Alapítvány különdíját, valamint a Graphisoft SE által alapított Graphisoft-díjat, amelyet azok érdemelnek ki, akik a matematika tantárgyban kiemelkedő tehetséggondozó munkát végeztek. 

A díjak átadásának alkalmából a versenyképes tudáshoz hozzáférés szélesítéséről beszélt az emberi erőforrások minisztere: "Azt szeretnénk, hogy mindenki versenyképes tudáshoz tudjon jutni, függetlenül attól, hogy az ország melyik településén, milyen anyagi körülmények között születik, milyen a szociális helyzete" - mondta Balog Zoltán.

Hozzátette: az államnak, a köznevelésért felelős vezetőknek a feladata, hogy ennek feltételeit megteremtsék és folyamatosan javítsák. Kifejtette: ezért akarják felértékelni a szakiskolát és a szakközépiskolát - amelyet a jövő ősztől szakgimnáziumnak fognak hívni -, hogy akár a szakképzésen, akár a gimnáziumon keresztül az út "felfelé vigyen". Közölte, olyan szakképzési rendszert akarnak alakítani, ahonnan akár a szakmai tapasztalatokon

keresztül, de mégiscsak vezet út a diplomához. És olyan minőségi gimnáziumot szeretnének ahol az átlépés a felsőoktatásba tulajdonképpen magától értetődő - mondta Balog Zoltán. 

Mind a két iskolatípusra szükség van az egyén, a közösség, társadalmi jólét növeléséhez, és döntéshozóként az a feladatuk, hogy mindkét utat alkalmassá tegyék a képességek kibontakoztatására. A lényeg az, hogy a szakmai műveltség és a közműveltség erősítse egymást a köznevelés rendszerében - fogalmazott Balog Zoltán, megjegyezve: egyik sem jobb, rosszabb, értékesebb vagy éppen kevésbé értékes. Balog Zoltán a díjazottakat méltatva azt mondta, ez a nap a tehetség ünnepe, a tehetséges diákoké, akiket "megfogott valami". Hangsúlyozta: ahhoz, hogy valaki igazi tehetséggé váljon, szükség van a diákok természetes kíváncsiságára, és pedagógusokra is, akik felismerik és gondozzák a tehetséget.