Megismerni egymás eredményeit, és egymást

2016. július 5. 08:13 ujnemzedek.hu
Gödöllőn üléseztek az anyaországi és a határon túli magyar tudóspalánták a II. HTDK Parlamentben.

Az ország egyik legrangosabb tudományos utánpótlási versenye, a TDK „vérfrissítést” kapott, köszönhetően annak a kezdeményezésnek, aminek a gondolata már évekkel ezelőtt megszületett. A cél az volt, hogy a határon túli magyar fiatalok is részt vehessenek a versenyen – idén pedig már második alkalommal rendezték meg a HTDK Parlamentet, ahol találkozhattak is egymással a tudományos pálya iránt érdeklődő fiatalok és a tanárok.

 

A kétévente megrendezendő főrumnak idén a Szent István Egyetem gödöllői campusa adott otthont (két éve Debrecenben üléseztek), száznál is több vendég érkezett a hétvégi konferenciára Szlovákiából, Romániából, Szerbiából és Ukrajnából.

 

A megnyitón Schanda Tamás ifjúságpolitikáért és esélyteremtésért felelős államtitkár mellett dr. Szendrő Péter, az Országos Tudományos Diákköri Tanács elnöke, és dr. Tőzsér János, a SZIE rektora köszöntötte a hallgatóságot. A rendezvény támogatója, az Új Nemzedék Központ képviseletében Csernus Ágnes tehetséggondozási szaktanácsadó mutatta be a központ munkáját, futó projektjeit és a határon túli magyar felsőoktatáshoz való lehetséges kapcsolódási pontokat.

 

A Nemzeti Tehetség Program keretében az egyetem a térségi partnereivel - Sapientia EMTE, Romániai Magyar Pedagógusok Szövetsége, Pro Agricultura Hargitae Universitas Alapítvány - sikeres pályázatot készített, több száz egyetemistát, középiskolás diákot, magyarországi és külhoni oktatót valamint tehetséggondozással foglalkozó szakembert vont be a munkába és 6 kiadványt jelentett meg.

 

 


Fotó:Sapientia

 

Komlós Imola a szervező Sapientia EMTE-től elmondta: szerinte a diákok jól érezték magukat a konferencia alatt. „Sokat tanultak egymástól. A határon túl ugyanis – például Erdélyben – a diákok sokkal nagyobb szerepet játszanak a verseny megszervezésében, így érdekes volt a tapasztalatcsere, de volt idejük kikapcsolódni is.”

 

A diákok a konferencia alatt több szekció-és plenáris ülésen beszélgethettek, vitatkozhattak és fogalmazhatták meg észrevételeiket a tudományos diákköri feladatokkal kapcsolatosan. A szekcióülések egyik eredménye volt, hogy kiderült, a bolognai-rendszer 3+2 éves képzési modellje nehézkessé teszi az utánpótlásnevelést, illetve meghatározták azt is, hogy milyen feladatok várnak a diákkörökre és a szervezetekre a következő két évben.

 

Weiszburg Tamás, az Országos Tudományos Diákköri Tanács (OTDT) általános alelnöke, HTDK program szakmai vezetője elmondta: valószínűleg ez volt az utolsó HTDK konferencia ebben a formában, ugyanis ez a két alkalom elég volt ahhoz, hogy az anyaországi és a határon túli kollégák és diákok összecsiszolódjanak. „Már fél szavakból értik egymást.” Ez azt jelenti, hogy nem kell további önálló fórumot szervezni, hanem elegendő lesz a TDK-n egy napot erre fordítani. A konferencia szakmai eredményei közül a már korábban megkötött szerződések meghosszabbítását emelte ki, ami szerinte egy nagyon komoly eredmény. „Végigvettük azt is, hogy az elmúlt két évben ki mit tudott véghezvinni az előző HDTK-n vállaltak közül.”
 

Az együttműködési megállapodások eredményeképpen a diákok és az őket képviselő szervezetek újabb öt éven át szervezhetik az ETDK  szekcióit- a szekción eredményesen teljesítő diákok juthatnak tovább az Országos Tudományos Diákköri Konferencia szekcióiba.

 

Weiszburg Tamás szerint a szervezők kitettek magukért, „Magyarországon nincs nagy hagyománya az elégedettségnek, én mégis azt mondhatom, hogy teljesen pozitívan értékelem, fantasztikus hétvége volt.”