Ezek a robotok simán megérdemelnének egy kitüntetést a munkájukért

2015. január 6. 11:26 zsombor
Nyelvet tanítanak, autista gyereknek segítenek, de van olyan is, ami a fizika törvényeit segít megérteni.

Természetesen a pedagógusok legtöbbje is megérdemelné, hogy fáradozásaikért díjjal jutalmazzák őket  - de van néhány tanár-robot, akik előtt tényleg le a kalappal.

 

Egyelőre kísérleti jelleggel, de 2012 óta már robotok is tanítanak néhány Dél-koreai iskolában. A tojásra emlékeztető szerkentyűket első körben 21 iskolában állították hadrendbe és angolul oktatják a diákokat. A fejlesztők hangsúlyozzák, hogy nem céljuk gépiesíteni a tanerőt, inkább csak kiegészítenék/magasabb szintre emelnék az oktatás színvonalát.

 



A gépek távirányítással gurulnak fel és alá a termekben és minden diákhoz odamennek.

 

Egyre égetőbb probléma, hogy a tanárok nem képesek a „hagyományos” módszerekkel lekötni a diákok agyát, hiszen a mai fiatalok sokkal erősebb képi- és hangingerekhez, valamint a folyamatos interaktivitáshoz vannak hozzászokva.  A szakértők szerint az ilyen gépek használatával könnyebben a helyes irányba lehet terelni majd a figyelmüket.

 

Kaspar játék közben segít

 

Az előzőekhez hasonlóan Kaspar is pedagógusként dolgozik, de ő autista gyermekeknek segít. Kaspar mesterséges bőre tapintási érzékelőkkel is fel van szerelve - a feladata az, hogy tökéletes játszótárs legyen, mindeközben megtanítsa nekik, hogyan kell megfelelő módon, azaz agresszív megnyilvánulások nélkül játszani. Az autista gyerekeknek sok problémájuk van a tapintással, akár őket érintik meg, akár ők érintenek meg valakit. A cél, hogy az autista gyermekek a Kaspar segítségével sajátítsák el az emberek közötti interakcióhoz elengedhetetlenül szükséges képességeket, így pl. az utánzást, vagy a beszélgetés kezdeményezését, illetve javuljanak motoros készségeik.

 


Doboznyi tanerő

 

Néhány mozdulat, és a robotok ellepik az osztálytermet - utána kezdődhet is az óra. A RobotsLab Box, ahogy neve is mutatja, nem más, mint egy doboz, tele robotokkal, akik ha akcióba lépnek, egyből megváltoznak majd az iskolai mindennapok. A gépek elsősorban a matek- és a fizikaoktatást segítik elő, így könnyebben bemutathatóak az elvont fogalmak a gyakorlatban is.  A különböző alakkal és funkciókkal rendelkező egységek a valóságban is modellezni tudják, amiről a tananyag szól. Nem meglepő, hogy a mini helikopter „feladata” a gravitáció bemutatása, míg a mobil robot a gyorsulást ismerteti meg a nebulókkal.


Franciaországban gyártott Nao vagy becenevén Projo az aki segít a matematika korrepetálásban, de sok más természettudományos kérdésben is nyugodtan ráhagyatkozhatnak a nebulók. A szerkentyű nem sokkal nagyobb, mint egy plüssfigura, azonban a benne elrejtett chipek arra is képesek, hogy összekapcsolódva az internettel, szinte bármilyen kérdésre megtalálják a választ.

 


Nao munkában

 

Nao nem csak a matematikai példák útvesztőjében elveszett kisdiákoknak segít. Az autizmussal született gyerekek kommunikációs fejlesztésében is hatékonyan részt tud venni. 2012-ben a Telegraph című lap számolt be az első találkozásokról, amikor „felügyelet nélkül” csak a robottal játszhattak a gyerekek. Bár először megrémültek, hamar feloldódtak, a gépek ugyanis „emberszerűen” reagáltak szinte mindenre, amit a fiatalok mondtak vagy csináltak.


Kapcsolódó cikkek