7 tévhit az online oktatásról, amit még mindig elhiszel

2016. szeptember 9. 10:09 ujnemzedek.hu
Könnyebb csalni, megunni és halogatni? Talán az elején még így volt, de mára sokat fejlődött a terület.

Világszerte egyre népszerűbb az e-learning, azaz online oktatás, de sokan még mindig úgy tekintenek rá, mint egy kísérleti dologra, ami ritkán jár sikerrel. A statisztikák azonban pont azt mutatják, hogy ez a módszer sokszor hatékonyabban használható, mint a hagyományos iskolai órák látogatása. 

 

- Az online oktatás környezetbarát, 90-%-kal kevesebb energia szükséges hozzá, mint a hagyományoshoz.
- Az Egyesült Államokban már a diákok 46%-a látogat legalább egy online kurzust 
- 2014-ben 56 milliárd dollár mozgott az online oktatási piacon, 2015-ben ez már 107 milliárdra emelkedett

 

Ezek alapján tehát ideje leszámolni a leggyakoribb tévhitekkel.

 

1. Egyszerűbb
Igaz ugyan, hogy az online oktatás sokkal rugalmasabb, és sokszor lazábbnak is tűnik a hagyományos egyetemi és főiskolai oktatásnál, de a tananyag mennyisége és a vizsgák komolysága megegyezik mindkét esetben. Az online tanulásnál ráadásul szükséges, hogy a diák képes legyen jól menedzselni az idejét, hiszen ha nincs különösebb külső hatás, ami motiválja az órák látogatására, könnyen ellustulhat, és könnyebben hagyhatja ki az órákat. 

 

2. Nem kell kapcsolatba lépni senkivel 
Valóban nem kell osztályterembe járni előadásra, viszont telefonon, emailben, cseten, a legtöbb esetben tartani kell a kapcsolatot az oktatóval. Vannak tanárok, akik online fogadóórát tartanak és gyakori az olyan webinárium, ahol a diákon élő cseten kérdezhetik őket.  


3. Könnyebb csalni
A legfontosabb vizsgáknál, beadandóknál különböző szoftverekkel lehet kiszűrni a csalást. Vannak olyan programok, amelyeket remekül lehet használni erre a célra. Van, amelyik véletlenszerű screenshotokat készít a diák képernyőjéről, van, amelyik élő webkamerás azonosítást kér és persze vannak olyan szóbeli vizsgál, amelyek folyamatos webkamerás kapcsolat közben történnek. A plágiumot természetesen a hagyományos módszerekkel is ki lehet szűrni. 

 

 

4. Kevésbé elfogadott, mert úgy gondolják, alacsonyabb minőségű tudást biztosít
A hagyományos egyetemeken szerzett diploma még mindig népszerűbb a munkáltatók körében, mint az online oktatáson szerzett papírok. Ez azonban lassan kezd kiegyenlítődni, hiszen már a világ legnépszerűbb egyetemein is rengeteg online kurzus választható, sőt vannak olyan tárgyak, amelyek csak ilyen módon teljesíthetők. Azzal, hogy a nagy oktatási intézmények is népszerűsítik a módszert, lassan a munkálatók is felfedezik, hogy nem is olyan rossz megoldás ez, és egyre rugalmasabbá válnak.

 

5. Alacsonyabb a minősége, mint a tantermi oktatásnak
Az online oktatással foglalkozó intézmények szigorú szabályrendszer alapján dolgoznak, hiszen elengedhetetlen, hogy a kiadott papírok mögött valós tudás is álljon. Az online kurzusok ugyanakkor a tanárokat is arra késztetik, hogy új módszereket és modern eszközöket emeljenek át az oktatásba, ezzel számos olyan utat megnyitva a diákok előtt, amelyek a tantermi foglalkozáson nem lehetségesek. 

 

 

6. Halogatás
Úgy tűnhet, hogy az online oktatás során egyszerűbb halogatni a teendőket, és így könnyen elcsúszni a tananyaggal, de ez sem igaz. A motiváció és megfelelő időbeosztási készség persze szükséges itt is, de a szigorú órarend, a vizsgák és egyéb számonkérési módok nem teszik lehetővé, hogy egy-egy kurzusra szánt időt elhúzzon a diák. És ugye, ha valaki nem akar bejárni órákra, az a hagyományos iskolákban sem fog bejárni. 

 

7. Személytelen
Mivel a diákok személyesen nem találkoznak az oktatókkal, sokan hiszik azt, hogy az online kurzusokon nem kapnak majd elég figyelmet egyénileg. Ahogy korábban említettük, a webkamerás értekezletek, vizsgák és felkészítő órák azonban tökéletesen lehetővé teszik a személyes interakciót, sőt, aki nem keresi az ilyen lehetőségeket az oktatóval, az valószínűleg kevesebb eséllyel tudja majd kamatoztatni a tudását a munkaerőpiacin is. Tehát a lehetőség rendelkezésre áll a kétoldalú kommunikációra, de a diáknak ki is kell használnia azt.