Így ne veszítsd el a munkahelyi kapcsolati hálódat

2014. december 1. 15:15 ujnemzedek.hu
Ne kérj túl sokat és viszonozd a szívességet, ha teheted, különben az életben nem számíthatsz többé rájuk.

A munka világában, ha tetszik, ha nem, nagyon fontosak a kontaktok. Olyan emberek (volt munkatársak, volt csoporttársak, ismerősök, szakmabeliek), akik beajánlanak egy melóra, szólnak ha üresedés van vagy segítenek elhelyezkedni. Ezért nem mindegy hogyan bánsz velük, mert könnyen elveszítheted őket, ha nem figyelsz oda.

 

 

Nem könnyű feladat, sokszor szükség van ajánlásokra (Kép: Tumblr)

 

1. Ha túl sokat kérsz

 

Teljesen egyértelmű, hogy ha folyamatosan ugyanazt az embert cseszteted segítségért, egy idő után besokall tőled. Ez pláne a munkába állás elején nehéz, amikor még nem ismerünk sok embert a szakmánkból. Ezért ügyeljünk arra, hogy ne lustaságból bízzuk a nehezét másra.

 

A másik hiba, amit elkövethetünk, ha nem vagyunk rendezettek. Egyenként küldeni kérdéseket, lehetséges pozíciókat valakinek 20 emailben azt mutatja, hogy még a gondolatainkat se tudjuk rendezni és kapkodunk. Ha segítséget kérünk, tegyük végiggondolva.

 

2. Viszonzás 0

 

Hiába minden jóindulat, gondolhatjuk azt, hogy semmilyen módon nem tudjuk meghálálni a nekünk nyújtott szívességet. Minden esetben legalább fel kell ajánlani, hogy mi mivel segíthetnénk neki, és ha tényleg semmi olyan nincs, azért egy tábla csokival vagy pár kedves mondattal mindenképp viszonozzuk az erőfeszítését.

 

3. El is felejtem utána

 

Az egyik leggyakoribb hiba: szívességet kérünk úgy, hogy egy éve egy mondatot se váltottunk a másikkal, majd ugyanezt folytatjuk azután, hogy eljutatta önéletrajzunkat a főnöke asztalára.

 

Mindenképp ügyeljünk arra, hogy néha megkérdezzük, hogy van, ne csak akkor kerüljünk elő, ha kell valami, mert előbb utóbb a szavaink üres fülekre találnak majd, és valljuk be: nagy bunkóság.

 

Első munkahely duplán kell figyelni

 

És ha már a kontaktok kiépítésénél tartunk, az is nagyon fontos, hogy az első munkahelyeden megfelelően viselkedj, hogy lehetőleg minél kevesebbszer legyen szükséged mások segítségére.

 

Például, ha hívnak a kollégák, menj el velük. Főleg az első napokban, készülj fel arra, hogy akár néhány, már korábban betervezett programodat is le kell majd mondanod. Aki az első néhány alkalommal visszautasítja a kollégák meghívását, azt soha többé nem fogják hívni.

 

Az is fontos, hogy figyeljünk oda rájuk. Egy-egy apró figyelmesség rengeteget dob a megítélésünkön. Egy ajtó kinyitása valaki előtt, egy apró szívesség elintézése, vagy egy dicséret a frizurára – elég mindössze ennyi is.


Kapcsolódó cikkek