Így kezeld a munkahelyi bunkót

2015. április 16. 10:19 ujnemzedek.hu
Mert mindenhol van legalább egy olyan alak, aki annyira rosszindulatú, hogy az már a meló rovására megy.

Megvan az a figura, aki felesleges, kekeckedő levelekkel zaklat, a munkáját nem végzi rendesen, állandóan beszól, a főnök előtt angyal, ha azonban eltűnik, véresszájú pletykagéppé változik? Persze, hogy megvan, mindenki találkozott már vele. Az Európai Munkavédelmi Ügynökség által megkérdezett dolgozók 51 százaléka szerint a stressz gyakori a munkahelyén - egy amerikai felmérés szerint pedig a munkahelyi konfliktusok 85%-áért a munkahelyi bunkó a ludas. Elmondjuk, hogy kezeld úgy, hogy ne a te melód menjen rá a dologra.

 

1. Tartsd szem előtt, hogy ez egy munkahely

Vagy egyszerűbben: tartsd meg a kereteket. Ha vitába keveredsz az irodai rosszlélekkel, a legnagyobb hiba, amit elkövethetsz, hogy személyeskedni kezdesz vele. Nem érdemes: az első adandó alkalommal fel fogja hozni a veszekedést ellened a főnök előtt.

 

2. Legyél tárgyilagos

Ha megkapod a tipikus akadékoskodó e-mailt, ami olyasmit kér számon, ami nem a te munkád, amiről nem te tehetsz, vagy amiről fogalmad sincs, a.) azonnal válaszolj b.) a válaszra cc-zd rá a felettesedet, c.) hivatkozz az adott projekt korábban lefektetett elemeire. Ezt ekkor és ekkor beszéltük meg, így és így teljesült, ennek és ennek a feladata volt. Ha nem akarsz aknára futni, épp ezért kell tökéletes és precíz munkát végezned – ha nincs mibe belekötnie, csak égeti magát a munkahelyi bunkó.

 


Hihetetlenül irritáló lehet (kép: Pinterest)

 

3. Védd az adataidat

Az a szörnyű a melós bunkóban, hogy semmi, értsd: semmi nem tartja vissza attól, hogy bemártson téged a feletteseidnél. Úgyhogy védd magad. 
Sose hagyd nyitva a file-okat, lépj ki a munkahelyi rendszerekből, még akkor is, ha csak pár percre hagyod magára a vasat. Ha akar ugyanis, a rosszakaród úgyis talál valami kompromittálót a cuccaid között.

 

4. Ne beszéld ki

Az irodai kávézó a pletykák melegágya, sőt, egyes brit kutatók szerint az egész rendszer erre lett kifejlesztve, nem holmi kajálásokra. De aki nem akar, nem vesz részt a dobálózásban. Főleg akkor nem, ha a munkahelyi bunkóról van szó – oké, nyilván fáj, ha tudod, hogy ő NYILVÁN olyasmit terjeszt rólad, ami durva sarkítás, vagy egyáltalán nem igaz, de ne feledd: itt munkatársakról, és nem a családodról, pláne nem a barátaidról van szó.

 

5. Ha minden kötél szakad: beszélj a főnökkel

A munkahelyi bunkó talán legkellemetlenebb tulajdonsága, hogy annyira szerencsétlenül rosszindulatú, hogy az nem csak a személyes kapcsolatokat teszi tönkre, hanem az adott munkamenetet is szanaszét cseszheti. És ha ennek látható jelei vannak, akkor itt az ideje meglépni Azt A Bizonyos Beszélgetés a Főnökkel. Ez nem lelkiismereti kérdés: megint csak azt kell mondjuk, hogy ez egy munkahely, melynek termelnie kell. Ha ennek akadálya van, kutya kötelességed tenni a dolog ellen. Persze kényes dolog ez, mert van különbség besúgás és megbeszélés között. Jó mélyen a tükörbe kell nézned előtte („Nem lehet, hogy én látok valamit rosszul?” „Nem kellene beszélnem erről a többiekkel?”) de sokáig húzni biztosan nem szabad.


Kapcsolódó cikkek