Az ókori bölcseket a tudomány is igazolta

2015. március 12. 08:57 ujnemzedek.hu
Búzakalászok között lengedező féligazságok helyett érdemes a nagy öregekre hallgatni.

Mi történik akkor, ha egyszer csak valaki elrúgja nálunk a pöttyöst, és úgy igazából odamennénk lekeverni az illetőnek egy akkora pofont, hogy azonnal kiszállna egy Guinnes-bizottság hivatalossá tenni a világrekordot? Hogyan motiválhatjuk magunkat hatásosan?

Az ókori filozófusok még nem ismerték a pszichológiát, mégis hatékonyan tudták az emberi lelket elemezni, és gyógyítani is. Nézzünk pár példát!

 

  1. Mi a legrosszabb, ami történhet?

Üdv a sztoikus filozófia világában. A sztoikusok előre elképzelték a lehető legrosszabb forgatókönyvet, ennek pedig az lett a következménye, hogy megtanulták elfogadni azt, így nem féltek tőle, sőt: megtanultak hálát adni azért, ami még az övék: család, barátok. A tudomány ezt a filozófiát megerősítette, mert kutatások szerint az egyik legjobb motiváló erő a hála. Ha megtanulunk megbecsülni mindent, ami körülvesz minket, akkor boldogabbak leszünk.

 

  1. Színleld

A harag kezelése nem könnyű dolog, ám az ókorban erre is kitaláltak egy pofonegyszerű megoldást. Mosolyogni kell. Ha valaki iszonyatosan felhúz minket, erőltessünk egy széles mosolyt az arcunkra, vegyük egyenletesre a légzést. A tudomány itt sem marad el: kísérletekben különböző feladatokat adtak az embereknek, melyek után értékelniük kellett, hogy mennyire érezték magukat vidámnak. A listát toronymagasan az a csoport vezette, akiknek az volt a feladatuk, hogy vigyorogjanak, mintha előre hozták volna a karácsonyt.

 

Mindenki nyugodjon meg, lesz ez még rosszabb, és akkor jobb lesz (kép: keepcalmomatic)

 

  1. Veszítsd el, hogy megbecsüld

A sztoikusok életmódja nem volt valami csábító. Sokszor direkt nem vettek fel meleg ruhát, amikor hideg volt, vagy kihagytak étkezéseket, csak azért, hogy éhesek legyenek. Miért? Mert amikor aztán sok fagyoskodás után felvették a meleg ruhát, és vacsoráztak egyet, sokkal jobban élvezték azt. A tudomány ezt is alátámasztotta, és otthon is kipróbálhatja bárki. Például a reggeli rutinhoz tartozó kávézást hanyagolja pár napig. A néhány nap elteltével a megszokott kávéízt sokkal jobban fogjuk értékelni, mintha csak gépként magunkba döntenénk a nap elején.  Az, hogy megtagadunk magunktól bizonyos dolgokat, erősíti az akaraterőt is. Olyan, mint az izomerő, ezt is lehet edzeni. A sztoikusok például nagyon bátor emberek hírében álltak, nem igazán féltek semmitől, mert gyakran juttatták el magukat a saját határaikig.

 

 

  1. Bocsáss meg magadnak

Mi van, ha valami nem sikerül úgy, ahogy tervezted? Ha megpróbáltad, hogy nem iszol kávét négy napig, de két nap után nem bírtad és reggel úgy csüngtél a kávéfőzőn mint majom a banánfán? Hát semmi. Miután Epictetus megtanította követőit a sztoikus életvitel lényegére, szintén ezt mondta nekik: ha elszúrjátok, akkor bocsássátok meg magatoknak. Ebből lehet tanulni. A kudarc a fejlődés alapja, nem szabad belesüppedni az önsajnálat mocsarába. Meg kell vizsgálnunk magunkat, hogy miért, hol ronthattuk el a dolgot, aztán a következő próbálkozásnál már jobb eredményt érhetünk el.


Kapcsolódó cikkek