Interjú: Nemzetközi siker a magyar fejlesztésű digitális gyerekkönyvtár

2016. július 21. 09:00 ujnemzedek.hu
Karányi Dani, a BOOKR Kids alapítója büszke, hogy a gyerekek hasznos dolgokat "fogyasztanak" a képernyő előtt.

- Mikor és hogyan jött a BOOKR Kids ötlete?

 

Az ötlet 2014 második felére körvonalazódott meg bennünk a gondolat: sem a hazai sem a nemzetközi piacon nem volt még egyetlen minőségi, kifejezetten gyerekek számára készült ebook megoldás és mivel az alapítók közül mindketten foglalkoztunk bő egy évtizeden keresztül publishinggel (Dorka jelentős lap és könyvkiadói múlttal, én zenei publishing, digitális licensz és reklám múlttal rendelkezem), így mindkettőnket az izgatott, hogyan lehetne átültetni a klasszikus értétkeket modern, mobil alapú felületekre.

 


A gyerekeket kortól és nemtől függetlenül mágnesként vonzza minden, ami képernyő, miért ne töléthetné hát ezt az időt értékes, fejlesztő tartalom fogyasztásával?


 

Mi a már létező, népszerű szépirodalmi műveket nem csak a digitalizáljuk, hanem színészek által elmesélt, interaktív animációkkal, hangeffektekkel, zenével, képességfejlesztő játékokkal tesszük igazán izgalmassá egy modern gyerek számára. Persze ez a szülők számára is nagyon vonzó, hiszen biztonságossá tesszük a kiskorúak tablettel töltött idejét: a gyerek végre a mobilt arra használhatja, ami az épülését is szolgálja olyan közismert könyvek olvasásával, mint a "Vuk", a "Három nyúl", vagy a "Ha én felnőtt volnék". Ráadásul korlátlan havi hozzáféréssel egy könyvespolcnyi meséhez, magyar nyelven.

 

- Miután az ötlet megszületett milyen kezdeti nehézségekkel küzdöttetek meg?

 

A könyvkiadókból nagyon vegyes reakciókat váltottunk ki a Bookr Kids ötletével, eleinte a legtöbben a digitális terjesztés szót meghallva idegenkedtek. A Móra könyvkiadó (Magyarország legnagyobb gyerekkönyvkiadója) viszont egyből meglátta benne az üzleti és innovációs lehetőséget is, így miután ők csatlakoztak hozzánk, már nyitottabbá váltak a korábban bizonytalankodó kiadók is. Kísértetiesen hasonló dolog zajlik most a gyerek-könyvkiadói fronton, mint a kétezres évek elején a zenekiadóknál: mindenki érezte, hogy a digitális korszak nagyon meg fogja változtatni az iparágat, de senki sem volt igazán nyitott az új technológiákra, az innovációra, így jöttek a nemzetközi tech cégek (mint például az Apple az iTunes-al, majd később a Spotify), akik nagy mennyiségben, gyorsan és eredeményesen terjesztették ugyan azt, amit korábban csak CD-n ismertünk. Ez a változás elkerülhetetlen és meggyőződésem, hogy mi jó időben és nemzetközi szinten is lépéselőnyben vagyunk, hogy az érték-alapú gyerek taralmak forgalmazásának piacát alakíthassunk, vagy akár befolyásolhassuk.

 

 

 

 

- Hogyan működik a szolgáltatás?

 

Teljes hozzáférést adunk több, mint száz magyar nyelvű interaktív mesekönyvhöz a Bookr Kids Mesetár könyvtáralkalmazáson belül havidíjas előfizetés fejében. A Mesetár iOS és Android tableteken és mobilokon hozzáférhető és a meséket aktív előfizetés mellett offline is lehet olvasni. A könyvtár mesekínálata hétről hétre bővül, így az előfizetéssel nem csak az aktuális megjelenéseket, hanem a havonta megjelenő új könyvek is korlátlanul elérhetőek.

 

- Hány rendszeres felhasználója van az applikációnak?

 

Jelenleg több, mint 2 500 havi előfizetőnk van. Ez amúgy meglepően magas szám, ha számításba vesszük, hogy a digitális havi előfizetéses szolgáltatások itthon széles körben nem elterjedtek még, a magyar vásárlók éppen most szoknak hozzá az online vásárláshoz, valamint a Bookr Kids bő egy éve van csak a piacon. Amellett az új előfizetők havi szinten duplázódnak - így ezt az időszakot mi még termékbevezető szakasznak nevezzük. A Bookr Kids egyébként egy klasszikusan olyan termék, aminek nem kell nagy sajtó armada: próbálkoztunk print hirdetésekkel, pr cikkekkel eleinte, de sokkal hatékonyabbnak bizonyult a közösségi média és a jól targetált, személyes ajánlások útján terjedő hír. Ennek oka, hogy a vásárlói célcsoportunk (az újdonságokra nyitott szülők, ezen belül is az anyukák) összetartóak és nagyon adnak a többi kismama véleményére, így ha a termék bevált valakinél és biztonságosnak tartja a gyereke számára, dominóhatást idézhet elő a környezetében élő friss szülőknél. Így a sajtónk inkább az új tartalmaink megjelenéséről és eredményeink utókommunikációjáról szól. Ez teszi a Bookr Kids-et hitelessé a szülők körében, ami legalább annyira fontos termék szempont, mint maga a könyvtár ötlete.

 

 

 

- Miért lehet ekkora sikere a terméknek, hogy több start up versenyt is nyert a csapat, ill. ennyire jó sajtóval is rendelkeztek?

 

A Bookr Kids egy év alatt több, mint 6 hazai és nemzetközi díjat nyert, amire büszkék vagyunk, de inkább pozitív visszacsatolásként tekintünk rájuk: bíztató, hogy víziónkban nem csak vásárlóink hisznek, hanem a hazai és nemzetközi befektetők, valamint partnereink, mint a Samsung, Telekom, vagy a MasterCard.

 

A Nemzetgazdasági Minisztérium elismerését, a Díjat a sikeres vállalkozásokért Karányi Dániel vette át idén júliusban

 

- Mik a közeli és a távolabbi célok, mi a realitás a terjeszkedést illetően?

 

Röviden: 10 000 könyv kiadása 27 nyelven. Kemény út áll előttünk, de hihetetlenül izgalmas lesz.