Pánikroham: így lehet leküzdeni

2014. április 25. 12:09 ujnemzedek.hu
A pánikroham az, amikor a szervezet elkezd adrenalintpumpálni, mert úgy érzi, hogy veszélyben van a test. Ez lehet az éjszaka kellősközepén, vizsga közben, vagy egy tömött buszon is, és aki már legalább egyszerátélte, az tudja: nem kellemes érzés.

 

Így működik a pánikroham:

 

Az adrenalin a szívet gyorsabb ritmusra kényszeríti, ezáltal megnő a vérnyomás. Az izmok megtelnek vérrel, hogy gyorsabban tudjon menekülni az üldöző elől, a reflexek megélesednek. Ahhoz, hogy ez bekövetkezzen, nagyjából három percnek kell eltelnie attól a pillanattól, hogy az agy először elkezdi küldeni a vészjelzést a testnek.

Fejben dől el sokminden (Kép:howtocuresanxiety.org)

Ebben a három percben érzi magát a legfurábban az ember: elkezd hevesen dobogni a szíve, kezdődik a véráramlás felgyorsulása. Addig, amíg az agy küldi a jelet, ez a folyamat nem áll meg. A trükkös része csak ezután következik – ugyanis hiába „hiszi el” az agy, hogy nincs vészhelyzet, ha már egyszer elkezdte pörgetni az adrenalint, az még három percig fogja hajtani az embert. Egyébként sokan összekeverik a pánikrohamot a szívrohammal, és ez gyakran azt eredményezi, hogy nem tudnak megnyugodni, teljesen uralma alá hajtja őket a rettegés.

 

De hogyan lehet megállítani, ha nem tudatos?

 

Érdemes ezt a négy egyszerű dolgot felírni egy kártyára, és memorizálni. Ha a pánikrohamok gyakoriak, mindenképpen szakembert kell felkeresni, aki segít kinyomozni az okait. Pati McDermott pszichológus szerint ez a négy dolog segíthet:

 

1 – Relaxálj: lélegezz egyenletesen.

 

2 – Ne gondolj semmi negatívra: Kiálts egy hatalmasat magadban: „STOP!!” – ezzel kizökkented az agyadat a negatív gondolatokból.

 

3- Győzd meg magad: a kártyákra írhatsz mondatokat, amiket pánikroham esetén kezdj el mondogatni magadnak. „Nyugi, ez egy pánikroham. Volt már ilyen, tudod mi a dörgés, csak el kell lazulnod, mindjárt vége lesz, erős vagy.”

 

 4- Fogadd el az érzéseidet: Próbáld meg végiggondolni, hogy mi lehetett az az ok, ami kiváltotta a pánikreakciót, így következő alkalommal már tudni fogod kontrollálni. Ha attól félsz, hogy megtámadnak, menj át egy forgalmas helyre, ha attól félsz, hogy szívproblémád van, akkor menj el orvoshoz kivizsgálásra.


Kapcsolódó cikkek