Lelkisegély: Senki sem adja ingyen a bizalmát

2014. február 7. 10:48 HáEsz
Csekeő Borbála, a Kék Vonal Gyermekkrízis Alapítványszakmai vezetője szerint már sokszor az is segít a bajba jutott tiniknek, havalaki meghallgatja őket.  Általábankitalált történetekkel jelentkeznek először, de Borbálát ez nem lepi meg. Mintmondja: a bizalmat ki kell érdemelni. 

Kik és milyen problémával fordulhatnak önökhöz?

Kisiskolás kortól körülbelül 24 éves korig bárki, bármilyen kisebb-nagyobb problémával, kérdéssel fordulhat hozzánk, illetve fogadjunk felnőttek hívásait is, ha egy gyerekkel kapcsolatban kérnek segítséget.

A hívóink többsége valóban tizenéves, és sok olyan élethelyzettel telefonálnak, ami a serdülőkorra jellemző: erős párkapcsolati konfliktusok, szakítások, megcsalások, csalódás a barátokban, családi veszekedések, korlátozó vagy bántalmazó szülők, iskolai gondok, kortárs durvaság, zaklatás, akár az offline világban, akár a neten.

Hogyan tudnak segíteni? Hogyan kezdődik egy ilyen beszélgetés?

Hiszünk a meghallgatás erejében, abban, hogy minden teher könnyebb, ha van kivel megosztani. Az ügyeleteseink akkreditált képzésben tanulnak a segítő kommunikáció eszközeiről. Aktív figyelemmel, nyitott kérdésekkel, nondirektív beszélgetésvezetéssel segítik a hozzánk fordulókat a lehetőségek átgondolásában, a megoldás keresésében.

A legtöbbször párkapcsolati és családi problémákkal fordulnak a szolgálathoz (Kép:tumblr.com)

Ha egy tini azzal fenyegetőzik, hogy megöli magát, mit tudnak tenni?

Serdülőkorban nagyon sokan foglalkoznak az élet-halál kérdésével, és sok tizenévesnek lehetnek szuicid gondolatai egy-egy negatív élmény után. Nem gondolom, hogy vannak tinik, akik öngyilkos hajlamokkal rendelkeznének - inkább azt gondolom, hogy ha egy gyerek nem kap elég segítséget a környezetétől, ha valamiben elakad, ha rosszul érzi magát a bőrében, akkor kénytelen egyre erősebben jelezni, hogy nem akar, nem tud így tovább élni. Ha sok ideig nem érkezik segítség, kialakulhat egy serdülőkori depresszió, ami sajnos vezethet befejezett öngyilkossághoz is.

Ha hozzánk fordul egy tizenéves, akkor a legfontosabb feladat őt érzelmileg támogatni, empatikusan meghallgatni. Elismerni a szomorúságának, haragjának, negatív érzéseinek a jogosságát, bíztatni, hogy mondja el, mitől érzi ennyire elviselhetetlennek a helyzetét. Csak ezek után van esély rá, hogy valódi megoldásokon kezdjünk el vele együtt gondolkodni, és segítő helyeket ajánljuk fel neki. Vannak olyan helyzetek is, amikor mentőt kell hívni, mert veszélyes lenne a fiatalt orvosi segítség nélkül hagyni, vagy már tett is maga ellen valamit, ami miatt orvosi segítségre van szüksége.

Volt, hogy rendőrök segítségét is kellett kérni?

A rendőrséggel együttműködésben dolgozunk, és – sajnos - vannak olyan eseteink, ahol feltétlenül szükséges az ő beavatkozásuk. Például egy családjából, vagy egy gyerekotthonból elmenekült, szökésben lévő fiatalt a rendőrök tudnak biztonságos helyre vinni. Ugyanakkor nem jellemző, hogy olyan helyzettel telefonálnak hozzánk, ahol azonnal mentő, rendőr, esetleg tűzoltó kell, hiszen ezek megoldására egy lelkisegély-vonal nem rendelkezik eszközökkel.

Naponta átlagosan hány hívást kapnak?

Átlagosan 250 körüli ez szám a 116-000-ás és a 116-111-es vonalon együtt. Délután és este a lelkisegély-vonalunkon két ügyeletes érhető el párhuzamosan, emellett két online ügyeletes is rendelkezésre áll a chatszobánkban, ám sajnos így is sokszor hall a megkereső foglalt jelzést.

Folyamatos feladatunk a kapacitásbővítés, amihez egyrészt fontos, hogy legyen elég képzett ügyelő, másrészt hogy biztonsággal tudjuk fizetni a telefonköltségeket.

Az anonim segélyvonalon kívül mivel lehet még a bajba jutottakon segíteni?

A két 24 órában elérhető vonalunkon, a 116-000 Eltűnt Gyerekek Vonalán és a 116-111 Lelkisegély-Vonal kívül írhatnak nekünk online is azok a tizenévesek, akik írásban jobban szeretik kifejezni magukat. Minden délután, illetve este 14 -21 óráig chatelni is lehet a Kék Vonallal. Ezen kívül várjuk a gyerekek jogait érintő kérdéseket, problémákat a gyerekjogasz@kek-vonal.hu címre.

Mi kell ahhoz, hogy valaki segítő lehessen?

A Kék Vonal szakmai stábja egy több lépcsős kiválasztási folyamat után hívja meg a telefonos illetve online segítőnek jelentkező érdeklődőket a Kék Vonal Segítő Alapképzésre. Az elméleti rész vizsgával, a gyakorlati rész részletes visszajelzéssel zárul. A képzésen sikeresen megfeleltek vállalhatnak önálló ügyeletet a Kék Vonal szolgáltatásaiban.

Tapasztalatom szerint azokból lesz ebben a műfajban jó segítő, akik el tudják fogadni a szolgáltatás kereteit, akik gyerekközpontúan, nagy türelemmel, empátiával és elfogadással fordulnak a megkeresőink felé.

Telefonos beszélgetésen kívül máshogyan is tartják a kapcsolatot a segítségkérőkkel?

 Mi telefonon és online szolgáltatásainkon keresztül segítünk. Természetesen sok olyan helyzet van, amikor nem ezek az adekvát csatornák: ha valakinek konkrét, személyes segítség kell, mi tudunk segíteni annak a megszervezésében, első sorban a gyermekjóléti szolgálatokkal együttműködésben.

A segítő szolgáltatásainktól függetlenül, de természetesen azonos alapelveket vallva működtetett a Kék vonal Gyermekkrízis Alapítvány két Kék Vonal Komputer Klubházat Miskolcon és Kecskeméten. Ezen kívül egy tanodaprogrammal, iskolai kortárs segítő programmal, iskolalátogatásokkal, rendkívüli osztályfőnöki órákkal és más hasonló kezdeményezésekkel is elérjük és segítjük a fiatalokat.

Mi számít sikernek, sikerélménynek és mi kudarcnak?

Alapvetően kevés ebben a műfajban a visszajelzés. Nem tudjuk, mi lesz, miután letettük a telefont. Ugyanakkor siker minden olyan hívás, ahol a gyerek meg tud osztani valamit a bánatából, rossz érzéseiből. Az már csak plusz öröm, ha valamilyen konkrét megoldás is születik egy kérdésére. Sokszor kapunk olyan telefonokat, hogy Kati, Józsi, Pali, Sári stb. köszöni a tegnapi vagy múlt heti beszélgetést és most már sokkal jobban érzi magát. Ezek minden ügyeletesnek jól esnek, még ha nem is nagyon lehet beazonosítani, hogy az üzenet melyik beszélgetésre is vonatkozik, hiszen szolgáltatásainknál biztosítjuk az anonimitást.

Valódi utánkövetésre akkor van módunk, ha a hívó lemond az anonimitásról, hogy személyes segítséget szervezhessünk neki. Ilyenkor a segítségünk nem korlátozódik a szervezésre, hanem egészen addig követjük a gyerek sorsát, míg a helyzete megnyugtatóan nem rendeződik, vagy legalább pozitív változások indulnak el.

Kudarcnak talán azokat a helyzeteket mondanám, amikor azzal a rossz érzéssel ér véget a beszélgetés, hogy a gyerek nem tudott elmondani mindent, vagy, hogy személyes segítséget kellene neki szervezni, de egyelőre az anonimitása fontosabb számára, mint a helyzetének a konkrét megoldása. Ilyenkor reménykedünk, hogy nem ez volt az utolsó beszélgetés, és egyre jobban fog tudni bízni bennünk.

Vannak trollkodók, üres hívások?

Vannak olyan hívások, amiket mi kopogtató hívásnak nevezzünk. Ezekben nincs konkrét probléma, kérdés vagy téma. A hívót ilyenkor leginkább a kíváncsiság, hatáskeltés, a határok feszegetése motiválja. Az is előfordul, hogy egy gyerek először valami kitalált történettel tesztel minket, hogy eldöntse, elmondhatja-e itt a valódi problémáit. Úgy gondolom, ezek teljesen természetes próbálkozások, senkitől sem várjuk, hogy ingyen adja a bizalmát.

A Kék Vonal elérhetőségei:

116-111 Lelkisegély- Vonal

116-111 Eltűnt Gyerekek Vonala


Kapcsolódó cikkek