Elég húzós összegre büntethetik a szabálytalan bringásokat

2016. április 18. 10:07 ujnemzedek.hu
Akár 150 ezer forintos tételt is össze lehet hozni. Főleg megfelelő kivilágítást és az irányjelzést nézik.

Bringázni jó, villámgyorsan el lehet jutni egyik helyről a másikra városon belül, kipucolja a vénákat, ha nem közvetlenül teherautók mögött tekerünk, akkor a vitálkapacitásunkra is jótékony hatással van.

 

De.

 

A bringásokra is vonatkoznak szabályok, és sajnos sokan igen hanyagul értelmezik őket, ennek pedig nem túl jó esetben egy combos pénzbírság, teljesen rossz esetben pedig baleset lehet a vége. Csekkold a bringádat, hogy minden megvan-e rajta, ami szükséges ahhoz, hogy megfeleljen a szabályoknak:

 

 A kerékpárt fel kell szerelni

 

Kormánnyal és fékkel. Röhejesnek hangzik, de ha jobban belegondolunk annyira nem: a kormány legyen stabil, ne lötyögjön, ne legyen rajta semmi olyan plusz dolog, ami akadályozza az egyéb kezelőszervek működetését (Mi lehet ilyen? Bármi, ami például megszorítja a váltó vagy a fékek bowdenzsinórját, mert azok ennek következtében veszítenek az erejükből).  Fékekből kettő kell, az egyik az első, a másik a hátsó kerékre, és fontos, hogy azok nedves időben is működjenek.

 

Csengővel, hivatalos nevén hangjelző berendezéssel, amely csak csengőhangot adhat,

 

Lámpákkal, egy előre fehér vagy kadmiumsárga fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható lámpával, illetve egy hátra piros fényt adó, sötétben, tiszta időben legalább 150 méter távolságról látható helyzetjelző lámpával,

 

Prizmákkal, amik elől egy fehér, hátul egy vagy két piros színű, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú fényvisszaverők. Kötelező még legalább az első keréken, legalább 2 db, egy átmérő mentén elhelyezett borostyánsárga színű, mindkét oldal felé hatásos oldalsó fényvisszaverő (küllőprizma). A küllőprizmák helyett vagy mellett alkalmazható két oldalon fehér fényvisszaverő körgyűrű felület is a kerékpántok közvetlen közelében vagy az ENSZ-EGB 88. sz. előírásának megfelelő gumiabroncsokon. Lakott területen kívül sötétben pedig kötelező a láthatósági mellény!

 

 

Nemrég egyébként indult egy összefogás a hazai kerékpárforgalmazók és az Orsázgos Balesetmegelőzési Bizottság között, a programban részt vevő forgalmazók ellátják egy „Bringamax” feliratú matricával azokat a kerékpárokat, amelyeket úgy értékesítenek, hogy azon minden olyan tartozék rajta van, amit előírnak. Nem kötelezően előírt ugyan, de mindenképpen ajánlott a bukósisak használata, egyrészt ad egy biztonságérzetet, másrészt pedig baleset esetén jobb eséllyel megmarad a skalpunk.

 


De mi értelme van a láthatósági mellénynek?

Egyszerű: hogy észrevegyék a bringást. A statisztikák alátámasztják ezt: a tavaly 81 halálos kerékpáros baleset történt, 28 lakott területen kívül. 21 nem viselt láthatósági mellényt.