Ebben látták az utazás jövőjét régen – és ebben most

2015. április 16. 14:16 ujnemzedek.hu
Hátra köthető jet pack, repülő hajó, elektromos überbicikli: eljött az idő?

A feltaláló az, aki nem elégszik meg a jelen állapotok nyújtotta lehetőségekkel, és mindig új utakra tör.  Ez esetben ez szó szerint értendő – hihetetlen cuccokkal próbálkoztak be a durva agyak az idők során, hogy megreformálják a közlekedést. Aztán valahogy egyik sem működött. Mutatjuk a legérdekesebbeket.

 

Jet-Pack

Aki kicsit is ismeri a 30-as évek amerikai ponyváit, biztosan vágja, kicsoda Rocketeer – ha nem, akkor mutatjuk, ő az:

 

 

No, a hátra szerelhető rakéta ötlete a századelő óta izgatta a feltalálók fantáziáját – a sikerfaktor azonban elenyészőnek bizonyult. Ha jobban belegondolunk, a dolog érthető: valójában egy nagy doboz, hátunkra kötött kerozinról van szó, aminek az elégetése biztosítja a szárnyalásunkat. Biztonságosnak hangzik? Nem. Csak akkor, ha mondjuk James Bondnak hívnak (merthogy később persze neki is lett egy).

 

Az Új-Zélandi Martin Aerospace Corporation azonban most azt ígéri, két éven belül megjelenhet a kereskedelmi forgalomban az általuk gyártott, engedélyezett jetpack. Mutatjuk, hogy néz ki, és ezzel talán magyarázatot is adunk arra, miért nem érezzük a mindennapi felhasználásban rejlő durva lehetőségeket:

 


Nem csak úgy felkapod a hátadra (kép: gizmag.com)

 

Zeppelin

Gróf Ferdinand von Zeppelinnek annyi vágya volt csupán, hogy egy hajót varázsoljon az égre – ezzel reformálva meg a légiközlekedést a tömegek számára. Az első Zeppelin-léghajók a 20. század elején épültek, felhasználva az első irányítható léghajó konstrukcióját. Használták utasszállításra, hadicélokra, az 1930-as években élték: ekkor a „Graf Zeppelin” és a „Hindenburg” nevű égi hajók rendszeresen repültek Németország és Észak-Amerika, valamint Dél-Amerika között. Aztán 1937. május 6-án egy hidrogénnel töltött léghajót 72 utassal a fedélzetén New Jersey-ben ért borzasztó katasztrófa: a hidrogén belobbant, a gép kigyulladt és elégett.

 

 

A Zeppelin-gyártás ezután szinte teljesen megszűnt, most azonban jöhet az újjáéledés: az Egyesült Királyságban már készül az Airlander–10, ami feltűnően hajaz a régi szerkezetekre. A gépet tervező Hybrid Air Vehicles (HAV) ráadásul 2,5 millió eurós támogatást nyert az EU-tól a zöld közlekedési megoldásokra szánt pénzből.

 

Sinclair C5

Sir Clive Sinclair-t a számítógépes nagyöregek mifelénk leginkább a ZX Spektrum otthoni számítógépe miatt ismerik – az, hogy az 1985-ben piacra dobott Sinclair C5 (elektromos kerékpár? elemes motor?) JÁRMŰ miért nem lett tömeges siker, érthetetlen. Mutatjuk a cuccot:

 

 

Jó, oké: egy műanyag lavórban, kamionkerék-magasságban, mínusz kettővel (vagy max. 20 km/órával) dodzsemezni a főúton egyesek számára nyilván nem opció – pláne, hogy még az eső is beesik, mert teteje a C5-nek nincs egyáltalán. De akkor is: ez a cucc cuki. A csődtől azonban sem ez, sem az nem tudta megmenteni, hogy totál környezetbarátra volt tervezve: a személyautókban is használható akkumulátort a kedves használó egyszerűen magához vette, és otthon vagy munkahelyén töltötte azt.

 

Segway

„Nem elég, hogy abszolút nem elegáns, de ráadásul totál jellemtelen” – ezt maga Steve Jobs mondta, amikor a cuccról kérdezték. Pedig a Segway megjelenését nagy várakozás és merész beharangozások előzték meg. Első bemutatója végül 2001. december 3-án volt New York-ban – aztán az önegyensúlyozó, két kerekű, elektromos meghajtású eszköz szépen lassan a mindennapi közlekedés helyett megtalálta a helyét a turistahurcibálásban.

 

A Segway közeli haverja egyébként a Solowheel. A várható sikerfaktor azonos: a pehelykönnyű gyroszkóp vezérelt cucc baromi viccesen néz ki, csaj- és pasivakításra tuti alkalmas, de hogy egy téli napon, vagy zuhogó őszi esőben ki veszi ezzel a  nyakába a várost, az komoly kérdés.

 

 

Repülő autó

Egy kis srác arról álmodott: készít egy repülő autót. 25 évvel később fogta magát, és megépítette. Igaz, hogy a kis Jurij Vaculik annak idején a vasfüggönnyel elzárt Csehszlovákiából szeretett volna dobbantani az égen át, a szárnyak pedig talán pont egy Zsigulira kerültek volna rá, de ez semmit sem von le abból, hogy később igenis megépítette a négy keréken guruló, repülő személygépkocsit. Ami ráadásul irtózatosan vagányra sikerült.

 

 

Na, most a probléma pont azzal van, hogy olyan, hogy repülő autóra való jogsi -  vagyis olyasmi, amivel a földön ÉS a levegőben is száguldozhatok - jelenleg nincs. Igaz, lehetőség sincs arra, hogy bárhol, mondjuk egy autópálya mellett kiépített, speckó leszállópályán letegyük a gépet, aztán szinte megállás nélkül felhajtsunk a sztrádára.


Kapcsolódó cikkek